Aktualności

XXI Spotkanie techniczne przedstawicieli transportu OSD i OSP

W dniach 22-24 maja 2019 r. w Bielsku-Białej na terenie należącym do ZIAD Bielsko-Biała odbyła się już 21. edycja Spotkania technicznego przedstawicieli transportu OSD i OSP.

Wystawa zorganizowana na terenie ZIAD Bielsko-Biała

W spotkaniu wzięło udział blisko 170 Uczestników, z czego 60 reprezentowało energetykę: Enea Operator Sp. z o.o., ENERGA-OPERATOR SA, innogy Stoen Operator Sp. z o.o., PGE Dystrybucja SA, TAURON Dystrybucja SA, a pozostali producentów samochodów, pojazdów oraz osprzętu do nich. Spotkanie, już tradycyjnie, miało przede wszystkim charakter targowy – przygotowano 30 stanowisk wystawowych. Wystawie towarzyszyły także jazdy, zarówno terenowe pojazdami 4×4 jak i testowe, w których brały udział samochody takich marek jak: Ford, Isuzu, MAN, Mercedes, Toyota, VW. Nie zabrakło także samochodów elektrycznych: e-Vito, e-Crafter oraz MAN TGE. Ostatni dzień spotkania upłynął na szkoleniu z zakresu zmian w ustawie o transporcie drogowym oraz zmian w ustawie o odpadach, przewozie towarów niebezpiecznych i ADR.

Swoje stoiska promocyjne przygotowało łącznie 30 firm: 4×4 Terenowiec Sp. z o.o., Bemo Motors Sp. z o.o., Broker Maszyny Sp. z o.o., Cargotec Poland Sp z o.o., Euro-Car Sp. z o.o., Fabryka Maszyn „BUMAR-KOSZALIN” S.A., FCA Poland S.A., frameLOGIC Sp. z o.o., Graco Sp. z o.o., HEWEA Sp. z o.o., HMF Polska Sp. z o.o., Isuzu Benelux Spółka Akcyjna Oddział w Polsce, KOB-CRANE MONTAŻE Sp. z o.o., MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o., Mercedes-Benz Polska, Mercedes-Benz Trucks Polska, MOBILCAR Sp. z o.o., Modesto s.c., Modul-System Polska Sp. z o.o., PEUGEOT Polska, PRONAR NARZĘDZIA I ZABUDOWY Sp. z o.o. Sp. k., RENAULT TRUCKS, Rhino Products Sp. z o.o., SCANIA POLSKA S.A., STEELER Marcin Piasecki, TEAM-Igor Pasierbski, Tekom Technologia Sp. z o.o., Volkswagen Group Polska, WINDEX Andrzej Aszyk, Würth Polska Sp. z o.o. Niestety, jak widać na zdjęciach, pogoda nie była w tym roku najlepsza – całe Spotkanie przebiegło w strugach deszczu. Niewątpliwie zmniejszyło to frekwencję na stoiskach, ale także pokazało zalety samochodów terenowych w maksymalnie niesprzyjających warunkach pogodowych. Oprócz firm dostarczających pojazdy, zabudowy i inny sprzęt, w Spotkaniu uczestniczyły firmy frameLOGIC oraz Tekom Technologia Sp. z o.o., dostarczające od wielu lat innowacyjne rozwiązania IT w dziedzinach: telematyki, zarządzania flotą i transportem oraz zarządzania pracą w terenie. Ich rozwiązania wspierają biznesy różnych rozmiarów i branż, pomagając im podnosić wydajność, redukować koszty oraz optymalizować procesy.

Dużą ciekawostką była możliwość dokładnego obejrzenia i sprawdzenia w jeździe samochodów elektrycznych. Producenci dostarczyli na Spotkanie 3 takie samochody: e-Vito, e-Crafter oraz MAN eTGE. Wszystkie te samochody są już, lub będą za chwilę, dostępne w sprzedaży. Samochody zostały wyposażone w silniki elektryczne o mocach 84 lub 100 kW oraz akumulatory o pojemności od 35,8 do 41,4 kWh, co daje im efektywny zasięg około 150 km. O zaletach samochodów elektrycznych napisano już bardzo wiele, stąd tutaj tylko kilka z nich: praktycznie niesłyszalna praca silnika, co pozwala na użytkowanie tego typu samochodów nawet w gęsto zamieszkanych miejscach nocą, nisko umieszczony środek ciężkości z powodu umieszczenia ciężkich akumulatorów w ramach pojazdów, bardzo dobre przyspieszenie z uwagi na charakterystyczny dla silników elektrycznych nominalny moment obrotowy praktycznie w całym zakresie obrotów. Niestety, nie wszystkie samochody można naładować w publicznych stacjach ładowania CCS (przy mocy ładowania 40 kW ładowanie akumulatora do 80% pojemności trwa ok. 45 minut), a jedynie z ładowarki prądu przemiennego o mocy do 7,2 kW gdzie naładowanie akumulatora do pełna trwa od 5 do 6 godzin. Oczywiście każdy z producentów stara się wprowadzać nowinki techniczne / ciekawostki wyróżniające jego pojazd na tle innych. W jednym z samochodów można było na przykład regulować moc hamowania z odzyskiem energii – umożliwiało to zjazd ze wzniesienia ze stałą prędkością i maksymalną w danych warunkach mocą ładowania akumulatora bez użycia hamulca. Jazda każdym z wymienionych samochodów była przyjemnością, a stała informacja o pojemności akumulatorów/zasięgu skłaniała do oszczędności i maksymalnego odzyskiwania energii na wzgórzach Bielska-Białej.

Dzięki uprzejmości ZIAD Bielsko-Biała, który udostępnił część swoich terenów dla jazd samochodami 4×4 (z powodu trwającej powodzi i ciągłych opadów konieczna była zmiana miejsca prowadzenia jazd), udało się także przeprowadzić jazdy terenowe. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z możliwościami (w pełnym zakresie, co widać na zdjęciach) samochodów: Ford Ranger, Isuzu D-MAX, MAN TGE 4×4, Mercedes Klasa X, Toyota Hilux, VW Amarok. Mimo trudnych warunków wszystkie samochody poradziły sobie z przygotowaną dla nich trasą. Niewątpliwie dla wielu Uczestników Spotkania niektóre z jazd dostarczyły naprawdę mocnych wrażeń.

Elektryczny Mercedes e-Vito
Jazdy terenowe samochodami z napędem 4×4

Ostatnim aspektem spotkania było szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy przeprowadzone przez profesjonalnych ratowników GOPR. Od kilku już lat staramy się podnosić wiedzę Uczestników w zakresie techniki prowadzenia pojazdów, w tym roku, dzięki firmie Mercedes Benz, udało się rozszerzyć te doświadczenia o techniki udzielania pierwszej pomocy. Oczywiście nie dorównamy opanowaniem i wyszkoleniem ratownikom GOPR, ale na pewno wiedza w tym zakresie może być przydatna.

Pokaz pierwszej pomocy przeprowadzony przez profesjonalnych ratowników GOPR

Mając nadzieję, że Spotkanie było owocne, zarówno dla przedstawicieli energetyki jak i dostawców pojazdów i sprzętu specjalistycznego, zachęcamy do odwiedzenia strony transport.ptpiree.pl, gdzie zamieściliśmy zdjęcia ze Spotkania. Serdecznie zapraszamy na kolejną edycję w 2020 roku!   

Click to comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

To Top